10 albums that had an impact on me

Blev utmanad av »Thïlde« på Facebook igår, till att lista 10 album som har påverkat mig på ett eller annat sätt. Tänkte att det kunde vara kul att lägga upp listan här också - och skriva på vilket sätt dessa 10 album har haft en påverkan på mig :)
 
"This challenge is NOT about best sellers or classics. Just 10 albums that have had an effect on you in some way and it does not have to be in any particular order."
 
KISS - Crazy Nights
Det här var det första albumet jag köpte med KISS. Hittades på en loppis på Gotland för 20 kronor. Det var i juli 2008, alltså bara några veckor efter att jag såg gubbarna live första gången (vilket även var min första riktiga konsert, hah). Crazy, Crazy Nights var min absoluta KISS-favorit redan då, så att jag hittade just det här albumet var så perfekt!
 
Josefine frågade mig en dag om jag kunde hänga med på Hardcore Superstars spelning på Cirkus i april 2011. Då lyssnade jag inte speciellt mycket på dem, hade hört några enstaka låtar och hade sett dem live som förband till AC/DC - men inte mycket mer än så liksom. Bestämde mig i alla fall för att det kunde vara nice med en konsert, så jag började lyssna på albumet ovan som precis hade släppts. Tog inte speciellt lång tid innan jag var besatt och ja, nu är ju HCSS ett av mina absoluta favoritband.
 
Ett av de första albumen som jag köpte på LP faktiskt, på någon av alla skivmässor jag varit iväg på... Innehåller flera av Bon Jovi's absolut bästa låtar, varav en som så småningom ska få pryda min vänstra överarm!
 
Innehåller ju Badlands, som jag har en vers från tatuerad på mitt vänstra lår.
 
När jag var liten var Sheena Is A Punkrocker min favoritlåt. Anledningen? Svenska tjejgruppen Shebang hade gjort en cover på låten, haha. Så när pappa spelade Ramones version hemma i vardagsrummet så kände jag igen låten direkt och då kunde jag headbanga tillsammans med min käre far. Min och pappas låt helt enkelt :)
 
Albumet som var nytt när jag såg Mimikry live första gången. Och även detta album innehåller en låt som har inspirerat mig till en blivande tatuering!
 
I juni 2011 spelade Bryan Adams på Gröna Lund. Hela våren var jag väl nästintill besatt av peppen på den spelningen, så kan erkänna att detta album nördades ganska rejält...
 
Det här albumet väntade jag på av den simpla anledningen att jag ville ha en ny världsturné. Och det fick jag ju. Albumet släpptes hösten 2009 och strax därefter annonserades det ut om Sverige-spelningar i juni 2010. Var först i kön för att köpa biljetter, nästan först i kön utanför Stadion, hamnade allra längst fram framför Paul Stanley - som dessutom kallade mig söt, eheh. Den konserten vägde upp för allt jag saknade på konserten två år tidigare. Hade bättre platser, bättre sällskap, mina två favoritlåtar spelades och jag blev kallad söt av Paul Stanley (!!). Räknar fortfarande detta som min absolut bästa konsertupplevelse, och allt tack vare albumet ovan!
 
Gjorde ett arbete om AC/DC i skolan (i sjuan, haha!) så jag gjorde research om bandet och alla album. Det här är förstaalbumet med Brian Johnson på sång - do I need to say more? Och en grym hyllning till Bon Scott, men inte alls på något tårdrypande sätt. Så jävla imponerande!
 
Det här albumet har jag egentligen ingen historia bakom på samma sätt som de övriga. Men det är ju bara så jävla bra. Får mig alltid på bra humör och det är ofta just detta album får spelas i mina högtalare när jag är på kreativt humör.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: